dinsdag 20 januari 2015

Glutenvrije cheeseburgers


Hamburgers... Ik denk dat zij wel één van onze grootste vijanden zijn! Ik persoonlijk breek in zweet uit als mensen nog maar vragen of ik mee naar de McDonalds/Quick/... wil. Hamburgers eten = ziek zijn. Maar... Ze zijn zo lekker! Ik heb me er al een paar keer op betrapt dat ik ze toch eet en het ziek zijn er dan wel bijneem. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Daarom ben ik aan de slag gegaan en heb ik gezorgd voor een FODMAP vriendelijke hamburger die bovendien nog lekker is ook! En hij is officieel goed gekeurd want ik heb me de hele avond goed gevoeld!


Belangrijk bij het maken van hamburgers is kijken naar het gehakt dat je gebruikt. Hier zou je op het eerste zicht niet bij stil staan, maar bewerkt gehakt bevat vele FODMAP's. Bijna in elk gehakt zitten gluten. Daarom is het belangrijk dat je aan de slager vraagt of hij voor jou puur gehakt wil maken. Dat betekent dat hij er dus niets aan mag toevoegen en zeker geen paneermeel! Let dus zeker op de verpakking als je gehakt koopt.
Belangrijk is natuurlijk ook dat de hamburger broodjes glutenvrij zijn. En blijkbaar zijn deze gemakkelijker te verkrijgen dan ik dacht. Als je naar een bio winkel gaat vind je verschillende merken. Zo heb je bijvoorbeeld ProCeli en Schär. 

Als laatste is er dan natuurlijk nog de kaas. Je kan kiezen voor een gewone harde kaas die sowieso FODMAP vriendelijk is. Maar als je zin hebt in een authentieke hamburger met cheddar kaas, kan je deze ook in een lactosevrij variant vinden! Deze is wel iets moeilijker te vinden. Daiya is hierbij het bekendste merk. Verder heb je deze ook nog van het merk Go Veggie!, Wilmensburger en Paradise Island Foods. 

En geef toe, zo'n zelf gemaakte burger is toch veel lekkerder dan die van een fastfoodketen!? ;)



Smakelijk!

                                 ---------------------------------------------------------------------------------------

Burgers ... I think they are one of our greatest enemies! I personally break out in sweat as people only ask if I want to go to the McDonalds/Quick/... . Eating burgers = being ill. But... They are so delicious! Sometimes I just eat them and deal with it if I'm being sick afterwards. This is obviously not the intention. That's why I start experimenting and I have created a FODMAP friendly burger which is delicious too! And he is officially approved because I felt good the whole evening after eating it!

It's important to look at the meat you use. At first sight you might think ground beef isn't a problem but it contains many FODMAP's. Almost all the ground beef contains gluten. Therefore it is important that you ask the butcher if he wants to make pure ground beef just for you. That means he can add nothing extra and certainly no breadcrumbs! So be sure to look at the package when you buy meat.

It's also important that the hamburger buns are gluten free. If you go to a bio shop you will find different brands. So you have for example "ProCeli" and "Schär".

Finally, there is of course the cheese. You can opt for a traditional hard cheese which is FODMAP friendly anyways. But if you feel like you want an authentic burger with cheddar cheese, you can also find these in a lactose-free version! Daiya here is the best known brand. Furthermore, you also have  "Go Veggie!", "Wilmensburger" and "Paradise Island Foods".

And after all, a homemade burger is so much tastier than one from a fastfood restaurant! ;)

INGREDIENTS
2 persons

- 4 gluten-free hamburger buns
- Lactose-free cheddar cheese or hard cheese
- Salade
- 2 tomatoes
- Ketchup / Mayonnaise
- 400g pure ground beef

INSTRUCTIONS

1. Add an egg to the ground beef to make it stick better
2. Create 4 burgers out of the beef
3. Bake on a moderate heat
4. Meanwhile cut the tomatoes into slices
5. When the burgers are done, place them between the buns
6. Cover with cheese so that it can melt 
7. Finally add the vegetables
8. You can also add French fries